Slideshow.java [Last ned]

/*
 * Programmet simulerer et "slide show" med ett enkelt lysbilde,
 * der overskriften blir vist med en gang, mens tre tekster i en
 * punktliste "flyr inn" etter hvert.
 *
 * Oppgaveteksten sier at de tre tekstene i punktlisten skal lagres
 * i tre String-variabler (linje 25-27). Koden for å "fly inn" hver
 * av de tre tekstene blir nesten helt lik, og du tenker kanskje at
 * det burde være mulig å ta i bruk løkker her? Da tenker du riktig,
 * men først må du lære om tabeller (kapittel 5).
 *
 */
import static java.lang.Integer.*;
import static java.lang.Math.*;
 
public class Slideshow extends EasyGraphics {
 
  public static void main(String[] args) {
    launch(args);
  }
 
  public void run() {
 
    makeWindow("Slideshow", 500, 500);
 
    // Innholdet på lysarket
    String overskrift = "Løkker i Java";
    String punkt1 = "while-løkke";
    String punkt2 = "do-løkke";
    String punkt3 = "for-løkke";
 
    // Sett stor font og vis overskrift
    setFont("Arial", 48);
    setColor(0, 0, 0);
    int x=20;
    int y=50;
    drawString(overskrift, x, y);
 
    // Skru ned font og endre farge
    setFont("Arial", 28);
    setColor(0, 0, 255);
 
    // Utgangspunkt for punktlisten
    x = x + 50;
    y = 100;
 
    // Langsom fart
    setSpeed(1);
 
    // Vis og "fly inn" første punkt
    int id = drawString(punkt1, 0, 0);
    moveString(id, x, y);
 
    // 1 sekund pause
    pause(1000);
 
    // Posisjon til neste punkt
    y = y+30;  
 
    // Vis og "fly inn" andre punkt
    id = drawString(punkt2, 0, 0);
    moveString(id, x, y);
 
    // Og tilsvarende for punkt 3
    pause(1000);
    y = y+30;      
    id = drawString(punkt3, 0, 0);
    moveString(id, x, y);
 
    // Koden for å "fly inn" tekstene i punktlisten kan kodes
    // mer elegant ved å bruke tabeller. Vend gjerne tilbake til
    // denne oppgaven etter at du har gått gjennom kapittel 5.
 
  }
 
}
 
Kildekode blir vist ved hjelp av GeSHi.