Lykketall.java [Last ned]

import static java.lang.System.*;
import static javax.swing.JOptionPane.*;
import static java.lang.Math.*;   // Her er random-metoden
 
public class Lykketall {
 
  public static void main(String[] args) {
    visLottotall();
 
    out.print("Lotto-tall: ");
    visSlumptall(1, 34);
 
    int etSiffer = trekkSlumptall(0, 9);
    showMessageDialog(null, "Siffer: " + etSiffer);
  }
 
  private static void visLottotall() {
    int tall = (int)(random()*34) + 1;
    out.println("Lotto-tall: " + tall);
  }
 
  private static void visSlumptall(int fra, int til) {
    int tall = (int)(random()*(til - fra + 1)) + fra;
    out.println(tall);
  }
 
  private static int trekkSlumptall(int fra, int til) {
    int tall = (int)(random()*(til - fra + 1)) + fra;
    return tall;
  }
 
}
Kildekode blir vist ved hjelp av GeSHi.