Figur.java [Last ned]

import java.awt.*;
import javax.swing.*;
import java.io.*;
 
 
/*
 * Abstrakt superklasse for representasjon av figurer.
 *
 */
public abstract class Figur {
 
  protected Color farge;
  protected int   x, y;
 
 
  // Initierer figuren.
  public Figur(Color farge, int x, int y) {
    this.farge = farge;
    this.x = x;
    this.y = y;
  }
 
 
  // Initierer figuren med standardfarge svart.
  public Figur(int x, int y) {
    this(Color.BLACK, x, y);
  }
 
 
  // Tegner geometriobjektet på skjermen.
  public abstract void vis(Graphics g);
 
 
  // Viser figuren som "merket".
  public abstract void merk(Graphics g);
 
 
  // Er et musklikk "på" denne figuren.
  public abstract boolean(Punkt p);
 
 
  // Presenterer figuren som en tekst.
  public String egenskaper() {
    return "Farge = (" + farge.getRed() + "," +
                 farge.getBlue() + "," +
                 farge.getGreen() + ")";
  }
 
 
  // Skriver figuren til fil.
  public void skrivTilFil(PrintWriter fil)
  throws IOException {
    fil.print(farge.getRGB() + Tegneprogram.SKILLETEGN +
      x + Tegneprogram.SKILLETEGN + y + Tegneprogram.SKILLETEGN);
  }
 
 
  // Sett farge på figuren.
  public void setFarge(Color f) {
    this.farge = f;
  }
 
}
Kildekode blir vist ved hjelp av GeSHi.